Kávový půst a jeho vliv na náš organismus

Jaký vliv má na nás časté popíjení kávy? Dokáže nás ještě stimulovat? A co se stane s naším organismem, když kávu na čas přestaneme pít?

Možná se ptáte, proč zrovna píšu o kávovém půstu. Káva je jedním z nejvíce používaných nápojů na světě. Národy jako jsou Italové, Španělé a další si ráno bez kávy neumí představit. Káva se velmi rychle rozšířila do celého světa a je to fenomén dnešní uspěchané doby.

Než mnozí z nás dojdou do práce, koupí si ve světově známých řetězcích kávu a spěchají do kanceláře za denními povinnostmi. Jiní si kávu uvaří po příchodu do práce. Kávou začíná náš hektický den.

Káva mi několik let nahrazovala dokonce hlavní jídlo dne. Rádi ji popíjíme s přáteli, nebo večer, když je chvilka, kdy po nás nikdo nic nechce.
Vliv kávy na náš organismus již není tak silný, jak uvádí odborníci. Káva má přeci stimulovat? Ano, v určitý moment je to stimul a v jiný moment naopak. Můžeme ihned i usnout. Záleží na stavu našeho organismu např. na vyčerpanosti žlučníku, zatížených játrech…

Potřebuje náš organismus takový stimul?

Lidé, kteří jsou velmi vytížení a vystavení stresu, a tak úplně nedodržují životosprávu často pití kávy a někdy nadměrnému pití podlehnou.
Je to velmi snadné. Celý den, týden je pracovně plný, šéf chce výsledky – až nemožné, doma nestíháte, co chcete udělat, nemáte chvilku na své blízké a na sebe už vůbec ne.

Rychle tedy sáhneme po nějaké laskomině ať už je to káva, sladkosti, cigareta apod., která nám dodá energii, chvilkové potěšení a běžíme zas v poklusu k dosahování vyšších výkonů a cílů. A čím dřív budeme mít hotovo, můžeme se pak věnovat tomu, čemu chceme.
Je to ovšem omyl. Tento styl vede spíše k větší vyčerpanosti, bolesti, nemoci.

 

Z tohoto programu je potřeba vystoupit.

Jo, hezky se to píše, ale jak?
Zastavme se a zeptejme se sami sebe, co potřebujeme, co potřebuje naše tělo. Příležitostí máme denně neomezeně. Pak stačí naslouchat našemu tělu a postupovat podle toho, co říká.
Zmiňovanou kávu lze nahradit čajem. Třeba bylinkovým, který pomůže odlehčit zátěž našim játrům, ledvinám, žlučníku. Tělo nám za to poděkuje a nám přinese klid a méně stresu.

Můj kávový detox

Jsou to tři měsíce, kdy jsem se zabývala otázkou, zda kávu neomezit nebo si alespoň dát malý kávový půst. Co do počtu vypitého lahodného drinku došlo se snížení na 1 šálek za den ovšem nebyl to zrovna malý šálek. Navíc jsem více zaměřila pozornost na své tělo, jeho hlas a potřeby a káva zrovna v tom co potřebuje nebyla. ☹
No, co teď s tím? Fajn, kávu si tedy nedám. Měsíc bez kávy byl pryč a chutě také. Najednou moji milovanou kávu nepotřebuji. Zvláštní. Navíc jsem si cítila lépe. Byla víc v pohodě, měla víc elánu, v noci jsem si nebudila.

Další měsíc pryč a přišel test.

Určitě to znáte také, když děláte něco nového, následuje zkouška. Test, zda obstojíte v započatém směru a ten starý již nerezonuje. Nebo je tam ještě něco starého, co je potřeba ještě dotáhnout.

40 dní trvá změnit starý návyk za nový
90 dní trvá potvrzení nového návyku
120 dní trvá, než se nový návyk stane vámi
1 000 dní praktikování nového návyku se stanete mistry tohoto návyku. 😊

Tak tedy po dvou měsících přišel test. Chuť na kávu nebyla nicméně jsem si ji dala. Najednou káva byla jiná, hlavou se mi honily otázky, co mi vlastně na tom chutná, co mi to přináší? Nic jsem nenašla, až na probdělou noc.
Vliv kávy přišel s odstupem a přesunul se na probdělou noc.

Tak tahle to nepůjde.

Tělo si již odvyklo na kávu. Moje orgány se postupně očistily a mě bylo jasné, že kávou dopovat svůj organismus nechci.
Další zkouška přišla v momentě stresové zátěže na události kolem pandemie COVID-19. První dny byly plné informací, dezinformací, zpráv, politiky, chaosu, vše negativní, velmi stresové, nic dobrého pro organismus.

Ohlásil se starý program. Na stres pomůže káva. Když si kávu dám, rozjede se stres, strach, vnitřní kritik ještě víc. A to nechci. Kávu jsem si nedala a šla jsem na procházku do lesa. Tuto zkoušku jsem tedy obstála.

Naše mysl se projevuje naplno právě ve stresových situacích a napovídá, co bychom měli udělat a co je správné. V emoční reakci více analyzujeme a ovládají nás stresové hormony. Věříme, že vnější svět je skutečnější než náš vnitřní svět, a to nás formuje – začínáme si vytvářet programy podle, kterých jednáme. Mnohdy jsou to právě programy spojené s jídlem a nápoji, tzn. stres zajídáme.

Mysl potažmo mozek přestává být celiství. Má převahu nad tělem. Naše mysl není 100 % nás proto naslouchejme svému tělu a pravidelně mu dopřejme po čem touží.

  • Dopřávejme si kvalitní stravu, odpočinek, spánek a pohyb na čerstvém vzduchu
  • Buďme teď a tady
  • Naučme se dýchat
  • Pěstujme v sobě pozitivní emoce
  • Udržujme dobré vztahy mezi sebou
  • Chraňme naši přírodu a okolí ve kterém žijeme

Žijme, jak nejlépe to umíme 😊

  • Jak se dostat z horské dráhy do harmonie

    Jaká byla moje cesta z harmonie na horskou dráhu a zpět. Co je důležité a co zbytečné.

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Potkáme se na Facebooku: