wellbeing koučing, půst, relax, kvalita života, jednoduchost

Jak mi půst pomohl zjednodušit a zkvalitnit život

Objevujeme to, co pro naše předky bylo naprosto běžné jako např. půsty. Půsty mají blahodárné účinky pro náš organismus, zdraví a celkový wellbeing – Blaho-bytí. Zjednodušit svůj život, omezit řadu konzumních produktů a zážitků, které nám „šetří čas a zlepšují život“, to vyžaduje velkou odvahu a změnu životního stylu. Jeden takový příběh je právě před vámi.

Každá doba nese nějaký trend. Pamatuji si, že před 10 lety byly hodně oblíbené očisty jater, žlučových cest a střev.

Díky naturopatii, živé kapce krve a biorezonanci jsem se k očistám dostala také. A absolvovala asi 8 očist. Zpětným pohledem to byly dost drsné očisty, do kterých bych už nešla.

Nejsem zrovna zastánce diet a když už jsem nějakou držela, bylo to ze zdravotních důvodů a nařízené lékařem. Diety mě fakt hodně stresují. A vlastně mě dřív stresovalo.

Dostavit se na lačno na odběr krve. A paradoxně jsem se stravovala ne-pravidelně několik dlouhých let. První jídlo jsem měla nejdřív v poledne a většinou až tak kolem páté až sedmé večer. 

Byla jsem v permanentním stresu, tlaku a výkonu a když jsem se najedla, bylo mi zle. Volila jsem tedy cestu nejedením a dopování se sladkým a kafem. Když na to vzpomínám, nemohla jsem pro sebe dělat snad nic horšího. Sladkosti a kafe udržují člověka ještě ve větším napětí a stresu.

Při delší době má stres a strach následky i na fyzické úrovni.

  • Ramena jsem měla až u uších – to způsobuje neustálý strach. Tím jsem si blokovala už tak zatíženou krční páteř, bolesti v krku, uších včetně pískání, motání hlavy a občasná mlha před očima se stávalo celkem běžným stavem.
  • Svaly byly napnuté a stažené.
  • Hrudník a břicho se stahovaly k sobě, vnitřní orgány dost trpěly. 

Fyzioterapeutky radily ať cvičím, ale v takové fázi je cvičení dost obtížné. Cviky jsou velmi účinné a jednoduché, ale dát lopatky k sobě a ramena dolů od uší byl pro mě nadlidský výkon.

Nejdříve je potřeba uvolnění napětí na energetické, emoční a mentální úrovni. A pak postupně přidávat cvičení.

Jak uvádí MUDr. Jan Hnízdil v knize O bolesti zad:

“99%  nemocí pramení ze stresu a zbývající 1%, které ze stresu není, nás stresuje.”

A letitá stresová zátěž se vydržet nedá. Moje zásadní rozhodnutí bylo, pustím vše, co držím. A nic mi nestojí za to, abych něco musela “vydržet.”

S tím se setkávám i v praxi s mými klientkami. Často říkají, že musí vydržet situace, které jim nic nedávají. Ať jsou to vztahy, v práci, v podnikání. Když si během konzultace uvědomí co vlastně znamená to “vydržet”, přestává jim to nedává smysl a velmi rychle to pouští. 

V mém pomyslném džbánku s nápisem “vydržet” jsem toho měla skutečně hodně. Postupně jsem to pouštěla, ať se jednalo o hmotné věci, lidi, činnosti, informace, myšlenky, emoce, vše šlo pryč. Neslouží mi to, nepotřebuji to, pryč s tím. 

Pak zjistíte, že máte najednou víc místa, energie a jinak to dění kolem vnímáte. Ten prostor, který se ve mně a kolem mě vytvářel, potřeboval posunout a zároveň i pročistit. 

Mé fyzické tělo, které bylo roky zatížené, ještě na váze přibralo. A není se čemu divit. S pravidelnou stravou a doplnění bazálních potřeb to šlo rychle. 

  • Dostatečný spánek – 7-8 hodin.
  • Přirozeně vstávat bez budíku a chodit spát ve stejný čas.
  • Dostatečná výživa – teplé jídlo 3x denně.
  • Pitný režim – 40 mg/1kg váhy.
  • Odpočinek a relaxace i během dne.
  • Pohyb.
  • Věnovat se svým koníčkům.
  • Sociální kontakt.
  • Dělat smysluplnou práci s pozitivním přínosem pro sebe a druhé.

To vše se stalo běžnou součástí mého života.

A protože mi tam něco chybělo, zařadila jsem do svého života přerušovaný půst. Není to žádná novinka. Již naši předci si dělali půsty na pravidelné bázi např. 1x týdně nebo v rámci roku třeba masopust.

Cestou zjednodušování my půst dává smysl. Hned na začátku jsem si nastolila 16/8 režim. tzn. 16 hodin je půst a 8 hodin je blok, kdy jsem jedla. Vyčetla jsem, že můžete jíst cokoliv. A to mi vyhovovalo. Moje mysl neskákala, jak čertík z krabičky a v klidu tento režim přijala. Takže no stress. 

Postupem času si tělo říkalo o jiné složení potravin, výživu a domácí stravu. Tělo, jsem díky půstům začala více vnímat a komunikovat s ním.

Výsledky přerušovaného půstu se začaly velmi rychle dostavovat:

  • Zlepšení spánku.
  • Více energie.
  • Jasnější smysly.
  • Odezněly chronické nemoci a nemoci vůbec.
  • Zlepšila se pleť, vlasy, kůže.
  • Vnímala jsem více možností.
  • Větší nadhled.
  • Jasná mysl.
  • Větší psychická a emoční pohoda.
  • A benefit za 9 měsíců 10 kg váhy dole.

Šla jsem ještě dál a v dubnu 2021 jsem zařadila několikadenní půsty.

Na několikadenní půsty je potřeba příprava, na rozdíl od přerušovaného půstu.

V přípravě je potřeba postupně vyloučit ze stravování potravu, která by během půstu zatěžovala organismus a snížila tak sebeuzdravující a obnovovací procesy, které v těle probíhají.

Nejdříve jsem vypustila to, co tělo nejméně potřebuje – kávu, čaje. (alkohol, sladké nápoje a sirupy nepiju)

dál to byly sladkosti, mléko a mléčné výrobky, mouka a výrobky z lepku a poslední den už byla jen zelenina a vývar.

První půst

Na první půst jsem se hodně těšila. Bylo to něco nového. Naplánovala jsem si ho na víkend, kdy mám větší klid a udělala si čas na sebe. Během půstu je nutné pít vodu. Pokud možno vlažnou vodu, aby tělo nevydávalo energii na ohřívání vody.

Běžně je potřeba vypít 40 mg/1kg váhy za den. Při půstu to může být o 10 mg více.

První půst trval celkem 3,5 dne. Průběh byl velmi zajímavý na pozorování. A to je každý půst.

Dostavuje se příval energie. 

Čištění prochází na všech úrovních fyzické, mentální, emoční a psychické. Mysl nemá prostor na vytváření strachů, obav a krizových scénářů.

Na druhou stranu jsem zaznamenala i bolesti hlavy. Absťák po cukru. 

Byla mi zima – narušená termoregulace těla nefungovala. 

Po dvou dnech jsem měla pocit těžkých nohou a doplňovala minerály Vincentkou.

Co se během půstu děje v těle vysvětloval Dr. Eric Berga, text jsem převzala ze zdroje Facebook Půstárium:

  • Po 12 h půstu začne stoupat hladina růstového hormonu a začnou se léčit klouby.
  • Po 18 h nastupuje tzv. autofagie, což je recyklace poškozených proteinů a vytváření nových aminokyselin. Tkáně se obnovují.
  • Po 24 h se vyčerpá glukóza v játrech a nastupuje ketóza, kdy tělo začne využívat jako své palivo tuk. Ubývá chutí na jídlo, odchází hlad, štítná žláza odpočívá, klesá zánět v těle a strava mají dovolenou.
  • Tělo uklízí a likviduje houby, plísně, vytváří antioxidanty.
  • Po 48 h se začnou vytvářet kmenové buňky, které zintenzivní buněčné opravy, působí proti stárnutí, snižují riziko rakoviny a podněcují tvorbu mitochondrií.
  • Po 72 h se vylepšují imunitní funkce a tvorba kmenových buněk je na svém vrcholu.

Tyto procesy se odehrávají pokaždé. Tedy u mě. Při opakovaném půstu, mám jich za sebou 6, jsem pociťovala větší kontakt a komunikaci se svým tělem. To přesně řeklo, na které části pracuje. Například: dlouhá léta jsem měla opakované záněty horních cest dýchacích. Při jednom půstu mi tělo dalo signál, že pracuje na regeneraci krku a horních cest. Jindy to byly klouby a žaludek. 

Signál jsem vnímala tak že, teď pracuji nepřetěžuj mě.:-)

Postupné absťáky zmizely. Sladkosti konzumuji minimálně. Kávu a čaje nepiji vůbec. Termoregulace je v pořádku a zimou už netrpím. A Vincentku piju každý den 2 skleničky – 1 ráno a 1 odpoledne. 

Co se díky půstům u mě změnilo:

  • Celkové zlepšení fyzické, psychické, mentální a emoční pohody o 1000% lepší.
  • Jasnější smysly – sůl téměř nepoužívám, vše je slané až dost, to samé cukr, zlepšení zraku, sluchu, vnímání.
  • Zlepšení imunity – kvůli časným zánětům jsem byla moje imunita hodně oslabená.
  • Odezněly nemoci a chronické letité odeznívají s každým půstem.
  • Jsem ve větším kontaktu se svým tělem a vím, co chce.
  • Vyjasnila se mi pleť, kůže, vlasy jsou pevnější.
  • Mysl je v klidu, nenaskakuje na vnější impulsy, nevymýšlí krizové scénáře a strachy.
  • Větší sebedůvěru, mám své sebehodnoty a sebelásku.
  • Psychicky se cítím výborně, jak nikdy ve svém životě.

A určitě vás zajímá to nejdůležitější – váha. Ano, tak z toho mám obrovskou radost.

Na váze mám úbytek 20 kg. To je takový příjemný benefit na závěr.

Půst beru jako vědomý a laskavý přístup k sobě, ke svému tělu. A velkou osobní odpovědnost za své zdraví.

S každým dlouhodobým půstem volím, zda potřebuji další průmyslově upravované potraviny či nikoliv. Není to o tom, že vynechám na ráz vše. To vím, že není ani možné a ani zdravé. Vede to akorát k jojo efektu.

Jdu cestou pomalou a laskavou. A celkově svůj život zjednodušuji a zároveň zkvalitňuji.

Doporučení na závěr:

V příspěvku uvádím své zkušenosti a svou cestu k vědomému půstování. Tato cesta není vhodná pro každého a není to ani návod, jak to máte dělat vy. Každý jsme odpovědný za své vlastní zdraví a dle svých možností, dispozic a stavu zdraví je na vlastním uvážení, jaký způsob a přístup ke zdraví je vhodný.

Zdroje:

Hnízdil, Jan; Baluchová, Zuzana. O bolesti zad. Praha: NLN. 2020, str. 21.

FB skupina Půstárium, Vědomým půstem k harmonii těla i mysli.

Jsem nadšená wellbeing koučka a mentorka pro business a život.  Provázím odvážné ženy na jejich cestě k přeměně limitů a bloků, nalezení jejich cesty k sobě a naplnění životních snů a záměrů. Ukážu vám, že životem můžete tančit s lehkostí a v souladu sama se sebou. Pracuji s metodami koučinku, wellbeingu, mindfulness, s vlastní energií a spiritualitou. Jsem autorka průvodce Přestěhujte se z role oběti do role tvůrce >> a Průvodce Sebe-laskavosti. >>